Sunday, May 24, 2009

PRODUK DAERAH KUNAK - KEREPEK UBI BESAR

Jika anda seorang pelancong atau pengembara yang balik melalui jalan darat dari pulau pelancongan yang terkenal di Sabah iaitu Pulau Sipadan di Semporna ke Kota Kinabalu, anda akan melalui pekan Kunak, sebuah pekan kecil yang terletak di kawasan pantai paling ke dalam Teluk Lahad Datu (Darvel Bay). Sejurus selepas melalui bulatan jalan utama Kunak, anda akan dapat melihat sederet gerai papan di sebelah kiri bahu jalan. Barangan yang di jual di gerai ini kebanyakannya merupakan makanan ringan hasil tempatan serta minuman dalam botol atau tin, termasuklah tentunya Coca Cola dan Pepsi. Jika anda merupakan penumpang bas ekspres (seperti Dyana, Sairah, Pelangi, Ali Topan dsb.) anda mempunyai peluang untuk singgah di kawasan gerai ini kerana para pemandu dan kelendan bas-bas berkenaan merupakan pelanggan tetap gerai-gerai tersebut.

Antara barangan jualan di gerai ini yang paling laris di kalangan pelancung dan pengembara ialah Kerepek Ubi, yang bahan utamanya ialah ubi kayu (Manihot esculenta). Ia sering juga disebut sebagai Kerepek Besar atau Kerepek Lebar berdasarkan saiznya yang besar, iaitu berukuran 10 inci lebar dan 15 inci panjang berbanding kerepek biasa yang berukuran lebihkurang satu inci persegi. Sebungkus kerepek ubi yang mengandungi 3 keping kerepek lebar biasanya dijual pada harga RM 2.00 di gerai ini.

Pengguna yang menjaga kesihatan lebih mengutamakan Kerepek Ubi buatan Kunak kerana produk ini tidak mengandungi bahan pengawet. Bahan-bahan yang digunakan adalah ringkas iaitu ubi parut segar, tepung kanji, gula pasir dan minyak masak (untuk menggoreng).

Penghasilan: Carta aliran di bawah ini menunjukkan langkah-langkah pembuatan Kerepek Ubi Kunak.

1 comment:

Unknown said...

Blh ajar cara buat tk sebab aliran tu tak jelas