Tuesday, December 13, 2011

Kisah Sedih Yang Menyakitkan

Pandai sungguh penceramah itu menyampaikan kisah tentang pengorbanan seorang ibu untuk anak-anaknya. Ramai yang meneteskan airmata.

Setelah ceramah itu selesai para hadirin perlahan-lahan berdiri dan meninggalkan kerusi masing-masing. 

Aku menyusul mereka melalui celah-celah barisan susunan kerusi plastik. Sejenak langkahku terhenti melihat seorang lelaki masih duduk tertunduk di kerusinya. Dalam fikiranku barangkali dia terlelap maka akupun menghampirinya untuk mengejutkannya dari tidurnya itu. Tatkala aku berada didepannya terdengar olehku tangisannya yang terisak-isak. Agaknya tersentuh betul hatinya dengan kisah pilu dalam ceramah tadi.

"Sudahlah tu saudara", tegurku cuba memujuk. "Kisah tu memang menyayat hati tapi ceramahpun dah habis, mari kita pulang".

Tangisannya semakin kuat pula dan di antara rintihannya itu dia menjawab, "Aku menangis bukan sebab ceramah tu".

"Habis tu, pasal apa pula?", tanyaku.

"Pasal inilah, adoiiii!", jawabnya sambil menunjuk ke arah di bawah gulungan kain pelikat yang dipakainya.

"Hmmm...apasal? Boleh saya tengok?"

"Dah begini keadaan, tengok jaklah!!!! Adoiiiii"

Akupun tunduk untuk memeriksa apa sebenarnya yang terjadi. Maka terpandanglah aku masalah sebenar yang membuatkan dia menangis terisak-isak.

Kerusi plastik yang didudukinya itu telah retak. Dia duduk bersilang kaki dengan memakai kain pelikat tipis, maka kulit buahnya (dengan maaf) terjulur ke celah-celah retakan kerusi tersebut, lalu tersepit.

"Patutpun saudara", kataku bersimpati namun nak mampus menahan gelak. "Nanti bila aku tekan kerusi ni, kau berdiri arrr?"

"Okey, okey, kau kira ya, adedeyyy!!!"

"Okeyyyyy! Satu...dua...tigaaaaa!"

Diapun berdiri pantas, maka terlepaslah dia dari cengkaman kerusi plastik itu.

Teladan:
(1) Jangan duduk atas kerusi plastik yang telah retak.
(2) Kalau ke majlis ceramah memakai kain pelikat yang tipis, gunalah juga seluar pendek yang tebal didalamnya, khuatir terjulur...

No comments: