Tuesday, October 26, 2010

Hanya 1/5 Saat Untuk Jatuh Cinta

Berikut ini bukan rekaan tetapi merupakan hasil kajian saintifik. 

Masa yang diambil untuk seseorang jatuh cinta Cuma lebihkurang 1/5 (satu perlima) saat.
Berapa lama 1/5 saat itu?
Katalah orang yang jatuh cinta itu melihat kekasihnya atau calon kekasihnya lalu terliurlah dia. Agak-agaklah 1/5 saat itu seperti masa jatuhnya air liur dari sudut bibir pencinta tadi ke hujung ibujari kakinya.

Jatuh cinta bukan sahaja menimbulkan perasaan estasi seperti pada penggunaan kokain (amaran: penyalahgunaan dadah amat bahaya untuk kesihatan fisikal dan juga mental), tetapi juga mempengaruhi kawasan-kawasan otak yang mengawal daya intelek.
Apabila seseorang jatuh cinta, 12 bahagian dalam otaknya akan bekerja bersama merembeskan bahan-bahan kimia seperti dopamine, oxytocin dan vasopressin. Perasaan itu juga mempengaruhi fungsi-fungsi kognitif seperti daya imaginasi, metafor dan penampilan.
Jadi, adakah perasaan cinta itu timbulnya dari hati (jantung) atau otak?
Kajian itu menunjukkan ia timbul dari otak, namun ada juga kaitannya dengan jantung.
Bukankah jantung berdegup bila jatuh cinta? Degupan itu sebenarnya hasil rangsangan dari otak.
Kajian lain menunjukkan terdapatnya peningkatan darah pada faktor pertumbuhan deria, NGF, orang yang jatuh cinta, lebih-lebih lagi bagi mereka yang baru sahaja jatuh cinta.
Kajian ini bukanlah untuk main-main atau suka-suka tetapi ia mempunyai implikasi terhadap sains deria dan kesihatan mental sebab kegagalan cinta boleh menyebabkan tekanan emosi dan kesugulan yang agak berat.
Dengan memahami sebab-sebab seseorang itu jatuh cinta dan mengapa pula dia begitu kecewa (heartbroken, frust-menungging), perunding boleh menggunakan terapi yang sesuai.
Dengan mengenalpasti bahagian-bahagian otak yang terangsang oleh cinta, doctor dan ahli terapi akan lebih memahami derita yang dialami oleh para pesakit-cinta a.k.a. sakit angau.

Lain jenis cinta lain pula bahagian otak yang memain peranan.
Kasih ibubapa kepada anaknya merupakan ‘cinta tak bersyarat’ tercetus dari bahagian sejagat otak dan lain-lain bahagian, termasuk bahagian tengah.
Cinta berahi tercetus dari bahagian otak yang mengawal aspek ‘pulangan’ atau keuntungan dan juga bahagian kognitif hubungan.
Sumber: 
Kajian oleh Professor Stephanie Ortigue, Syracuse University yang diterbitkan dalam Journal of Sexual Medicine

No comments: