Tuesday, December 3, 2013

MEMPERBAIKI ADAB-ADAB ZAHIR DALAM SOLAT – TAKBIRATUL IHRAM

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم 

بسم الله الرحمن الرحيم 

الْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ أَمَّا بَعْدُ

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang dengan rahmatNya jua maka kita diberi kesempatan untuk melanjutkan tulisan dalam siri ini. Salawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW serta keluarga dan para sahabat baginda.
Menurut Imam Al-Ghazali r.a. dalam Ihya’ Ulumiddin – Kitab Rahasia Solat dan Segala Kepentingannya, apabila sudah dalam keadaan berdiri lurus dan menghadap qiblat seperti yang dihuraikan pada bahagian pertama siri ini, musolli (orang yang solat) hendaklah membaca Surah An-Naas, kemudian iqamah. Dan jika dia mengharapkan akan kedatangan orang untuk menyertainya solat, maka hendaklah dia azan terlebih dahulu.
Setelah selesai iqamah, dan masih dalam keadaan berdiri lurus menghadap qiblat, musolli hendaklah berniat dalam hati dengan jelas, iaitu jika akan solat Zohor maka jelas diniatkannya untuk Zohor  dan bukan Asar; solat fardhu untuk membezakan dengan yang sunat, solat pada waktunya untuk membezakan dengan solat qadha dan sebagainya. Hendaklah niat itu kekal hadir dalam hati sehingga akhir takbiratul ihram.
2.      MENGANGKAT TANGAN KETIKA TAKBIRATUL IHRAM
2.1.     Dari keadaan berdiri tegak, tangan diangkat hingga setentang dengan bahu.
2.2.     Kedua tapak tangan terbuka menghadap ke kiblat.
2.3.     Jari jemari tangan dalam keadaan sanatai (tidak dipaksa untuk dirapatkan dan tidak pula terlalu direnggangkan)
2.4.     Kedua ibu jari setentang dengan hujung bawah cuping telinga
2.5.     Kedua hujung anak jari setentang dengan hujung atas cuping telinga

-  Dalam buku Teladani Solat Nabi SAW, Muhammad Uzair Al-Aziz menerangkan tentang tiga keadaan kedudukan tangan ketika bertakbir yang boleh digunapakai kerana terdapat hadis yang sahih mengenai ketiga-tiga keadaan tersebut:
Pertama        : Bertakbir serentak dengan mengangkat kedua tangan.
Kedua            : Mengangkat kedua tangan terlebih dahulu kemudian bertakbir.
Ketiga            : Bertakbir kemudian mengangkat kedua tangan.
- Ustaz Azhar Idrus (UAI) menerangkan dalam ‘youtube’ UstazAzhar Idrus – Qiam: Syarat Sah Takbiratul Ihram, yang dimuatnaik oleh shahzaro, bahawa orang yang mampu berdiri tegak tetapi melakukan takbiratul ihram dalam keadaan tidak berdiri tegak maka takbiratul ihramnya tidak sah, dan solatnya juga tidak sah.
- Dalam klip video lain yang dimuatnaik oleh Ahmad Azhari Abdul Aziz bertajuk Ustaz Azhar Idrus – Takbiratul Ihram TakAngkat Tangan, UAI menerangkan bahawa takbiratul ihram sah tanpa mengangkat tangan namun pahala sunnah tidak diperoleh. Demikian pula pahala sunnah tidak diperoleh apabila tangan diangkat dengan cara yang lain. UAI seterusnya menerangkan tentang cara mengangkat tangan untuk mendapatkan pahala sunnah dalam takbiratul ihram, iaitu seperti yang diterangkan di atas.
- Hadis Riwayat Muslim r.a. mengenai Takbir dan Mengangkat Tangan:
1. Dari Salim r.a., dari bapaknya, katanya: “Aku melihat Rasulullah SAW ketika beliau memulai solat: diangkatnya kedua tangannya hingga setentang dengan kedua bahunya. Begitu pula sebelum ruku’. Tetapi beliau tidak mengangkatnya ketika duduk antara dua sujud.”
2. Dari Salim bin Abdullah Bin Umar r.a., katanya: “Apabila Rasulullah SAW berdiri hendak solat, maka diangkatnya kedua tangannya hingga setentang dengan kedua bahunya sambil membaca takbir. Apabila beliau hendak ruku’, dilakukannya pula seperti itu, begitu pula ketika bangkit dari ruku’. Tetapi beliau tidak melakukannya ketika mengangkat kepala dari sujud.
3. Dari Malik bin Huwairits r.a., katanya: “Bila Rasulullah SAW takbir (untuk solat) beliau mengangkat kedua tangannya hingga setentang dengan kedua telinganya. Dan bila beliau hendak ruku’, diangkatnya pula kedua tangannya setentang dengan telinganya. Dan bila beliau mengangkat tangan dari ruku’, beliau membaca حَمِدهُ لِمنْ اللهُ سَمِعَ sambil mengangkat tangan seperti itu pula."

- Hadis Riwayat Bukhari r.a. mengenai Takbir dan Mengangkat Tangan:
1. Dari Abdullah bin Umar r.anhuma, katanya: “Aku melihat Rasulullah SAW apabila berdiri untuk memulai mengerjakan solat: beliau SAW mengangkat kedua tangannya sehingga kedua tangannya itu bertepatan sekali dengan kedua bahunya. Beliau SAW mengerjakan sedemikian itu pula ketika bertakbir hendak melakukan ruku’,  begitu pula ketika mengangkat kepalanya dari ruku dan terus mengucapkan  حَمِدهُ لِمنْ اللهُ سَمِعَ , tetapi beliau SAW tidak melakukan itu diwaktu hendak bersujud.”
Semoga bermanfaat
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ

No comments: