Sunday, January 20, 2013

Datuk Nilwan dan Agenda Pembangunan DUN Kunak - Perumahan


Datuk Nilwan Bin Kabang memegang jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabah bagi kawasan Kunak selepas memenangi kerusi tersebut dalam pilihanraya umum 2008. Dalam pertandingan satu-lawan-satu itu beliau mengalahkan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Encik Bedu Kudusa dengan majoriti 4,115 undi.



Agenda Pembangunan
Sejak menjadi wakil rakyat bagi DUN Kunak, Datuk Nilwan membawa agenda pembangunan dengan berteraskan pembangunan minda dan rohani masyarakat.

Apabila berucap pada majlis-majlis rasmi, juga perbualan seharian, Datuk Nilwan selalu mengingatkan masyarakatnya agar menghijrahkan minda dan sikap ke arah yang lebih positif. Beliau menasihatkan mereka agar berusaha memajukan diri, keluarga dan masyarakat dalam bidang ekonomi dan pendidikan.  Menurut beliau, banyak peluang disediakan oleh kerajaan bagi membantu rakyat memakmurkan diri dan keluarga dalam pelbagai bidang. Masyarakat Kunak hendaklah merebut peluang tersebut dan mengikis sikap ‘menjadi penonton’ sahaja. Bagi Datuk Nilwan, ukuran kemajuan bagi DUN Kunak bukanlah pada bilangan bangunan tinggi, kilang dan premis serba mewah yang ada. Semua itu tidak ada ertinya jika masyarakat Kunak tidak memiliki syer padanya dengan kadar yang sewajarnya. 

Perumahan
Cukup sukar bagi seseorang ketua isirumah untuk keluar mencari nafkah apabila meninggalkan keluarganya tanpa tempat tinggal yang selesa, sekurang-kurangnya sebagai tempat berlindung dari hujan dan terik panas mentari. Oleh sebab itulah dalam agenda memajukan masyarakat, Datuk Nilwan memberikan keutamaan kepada penyediaan tempat tinggal atau rumah yang selesa untuk rakyat Kunak. Sehubungan dengan itu, sebahagian besar peruntukan ADUN khas untuk projek-projek kecil setiap tahun yang diterima oleh Datuk Nilwan disalurkan kepada projek-projek membaikpulih rumah penduduk Kunak dengan keutamaan terhadap menggganti atap yang bocor dengan atap baru.

Keadaan atap rumah penduduk sebelum dan selepas menerima bantuan membaikpulih
Datuk Nilwan bersama seorang pengerusi JKKK meninjau keadaan
rumah penduduk yang baru siap dibaikpulih
Awal-awal lagi selepas dipilih sebagai ADUN Kunak, Datuk Nilwan telah mengarahkan semua pengerusi JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung) di Daerah Kunak untuk menyenaraikan sebanyak 20 buah rumah di kampung masing-masing yang perlu dibaikpulih, bermula dengan rumah dan keluarga yang paling daif. Dari senarai itulah bantuan membaikpulih rumah disalurkan dari masa ke semasa.

Datuk Nilwan kerap melawat kampung bersama pegawai-pegawai kerajaan terutama dari UPKR (Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat) dimana perhatian utama beliau adalah terhadap keadaan rumah dan kehidupan penduduk.  Apabila terdapat keperluan pembaikan rumah yang kritikal, beliau akan mengarahkan terus kepada pegawai atau pengerusi JKKK kampung tersebut bagi membuat anggaran kos dan mengatur bantuan.

Datuk Nilwan (di tangga) memeriksa sendiri keadaan rumah penduduk
yang perlu dibaikpulih
 Bagi keluarga yang tidak memiliki rumah sendiri tetapi mempunyai tapak yang sesuai untuk pembinaan rumah maka Datuk Nilwan akan berusaha mendapatkan rumah bagi mereka di bawah skim Projek Bantuan Rumah (PBR) atau yang dulu lebih dikenali sebagai PPRT. Hasil kesungguhan dan kegigihan beliau, Kunak merupakan antara DUN yang menerima bilangan rumah PBR yang paling banyak di Negeri Sabah.

Meninjau keadaan bahagian dalam rumah PBR (PPRT) yang
baru siap dibina
Keluarga yang tidak memiliki rumah dan tapak yang sesuai untuk pembinaan rumah tidak juga dilupakan. Datuk Nilwan tidak jemu-jemu bertanya kepada penduduk kalau-kalau ada kawasan yang sesuai dipohon untuk dijadikan perkampungan atau tapak rumah. Apabila diberitahu adanya kawasan sedemikian, beliau akan segera melawat kawasan tersebut dan menghubungi pihak Jabatan Tanah dan Ukur untuk mendapat kepastian mengenai status kawasan itu. Jika sesuai, beliau akan menyusulinya dengan permohonan atau membantu ketua kampung dan mereka yang berkenaan untuk mengemukakan permohonan.

Datuk Nilwan meninjau kawasan yang difikirkan boleh dipohon
untuk dijadikan tapak perumahan untuk penduduk Kunak dan ...
... hasilnya, tiga unit rumah PBR dibina untuk rakyat Kunak dibina di
kawasan tersebut.
Dimana ada kesempatan yang sesuai, misalnya ketika menghadiri mesyuarat Dewan Undangan Negeri Sabah, Datuk Nilwan akan meminta kerajaan menyediakan lebih banyak projek-projek perumahan di DUN Kunak.




No comments: